• Voor 12u besteld, overmorgen geleverd
  • Gratis bezorging vanaf €200
  • Technische ondersteuning binnen de eerstvolgende werkdag

Doen of niet?
Een bijdrage vragen voor koffie op kantoor

Koffie op kantoor is – zoals elke bedrijfsinvestering – een verhaal van kosten en baten. De meeste bedrijven bieden hun medewerkers gratis koffie aan, anderen kiezen ervoor om een financiële bijdrage te vragen. Is het ene bedrijf daarom slimmer dan het andere? En wat doet ú het best? 

Koffie op kantoor: verspreide voordelen

Het belangrijkste dat u moet weten? Koffie op kantoor is geen opbrengstverhaal. Tenminste, niet wat betreft de zichtbare inkomsten en uitgaven. Want u kunt niet evenveel geld vragen als een koffiebar. Dan nemen uw medewerkers binnen de kortste keren zelf koffie mee naar kantoor.

Gelukkig hoeft u helemaal geen bijdrage te vragen om ‘winst’ te maken. De baten van gratis koffie op kantoor liggen verspreid over verschillende terreinen zoals productiviteit, teamspirit en loyaliteit.

Gratis koffie: de basiskeuze

Moeten we u nog iets vertellen over de invloed van koffie op uw productiviteit? U ondervindt die wellicht zelf elke ochtend, iets na uw eerste kopje. Daarnaast verbetert gratis koffie op kantoor het teamgevoel tussen collega’s. Een koffiemachine stimuleert informeel overleg tussen mensen van verschillende afdelingen. En medewerkers helpen elkaar door een kopje mee te brengen voor een drukbezet teamlid.

Bovendien verhoogt u de trouw van uw personeelsleden met gratis koffie. Tijdens de voorbije crisisjaren werd er bespaard op heel wat grote extralegale voordelen. Kleine dingen zoals koffie of een fruitmand oogsten daardoor extra waardering.

Om die redenen biedt ongeveer 75% van de bedrijven gratis koffie op kantoor aan.

Koffiebijdragen: specifieke situaties

Kiest een organisatie toch voor een koffiebijdrage? Dan is daarvoor vaak een specifieke reden. Staat er bijvoorbeeld een koffiemachine met wegwerpbekers in een productieomgeving? Dan vraagt de werkgever soms een kleine bijdrage als remgeld. Zo beperkt hij het aantal bekers dat rondslingert in de propere fabrieksruimte.

Krijgt een bedrijf bijzonder veel bezoekers over de vloer? Of staat een toestel op een publiek toegankelijke plaats? Dan wordt het ook interessant om een bijdrage te overwegen.

Ook een tussenoptie is mogelijk. Dan biedt u gratis koffie uit de thermos of de automaat, terwijl uw werknemers ook echte espresso kunnen drinken in ruil voor een kleine bijdrage. Zo stelt u de grootste koffieliefhebbers in uw team tevreden zonder dat u uw koffiebudget hoeft aan te passen.

 

Wie krijgt de koffie-inkomsten?

Beslist u om een bijdrage te vragen aan uw medewerkers? Dan krijgt u het laatste woord over de verkoopprijzen. En ook de inkomsten zijn helemaal voor u. Uw leverancier is eenvoudigweg uw technische en logistieke partner, bij wie u machines huurt en koffie bestelt.

Dat betekent dat u ook zelf bepaalt hoe u de consumpties afrekent. Ofwel betaalt een werknemer elke kop aan de automaat, ofwel houdt u intern een lijst bij van het aantal gedronken koffies. Die lijst rekent u vervolgens wekelijks of maandelijks af.

Gratis koffie op kantoor of niet? De keuze is dus aan u. En u maakt ze via een eenvoudige denkoefening. Zet eerst zowel de financiële als de niet-financiële voor- en nadelen van koffie op kantoor naast elkaar. En vraag u vervolgens af of u een specifieke reden hebt om een bijdrage aan uw medewerkers te vragen. Zo weet u waar u goed zit: bij de 75% van de bedrijven die gratis koffie schenken, of bij de 25% van alle organisaties die koffie betaald aanbieden. Daarna beslist u hoeveel u vraagt voor een kopje en hoe u die consumpties afrekent.

 

Wilt u meer weten over alle onderdelen die uw prijs bepalen?
Download onze gids ‘Koffie op het werk: het volledige kostenplaatje’.